۱۳۸۹ مهر ۱۹, دوشنبه

اجرای ۲۹۰ مورد اعدام در سال ۱۳۸۸ و ۱۴۷ مورد اعدام در سال ۱۳۸۹،

خبرگزاری حقوق بشر ايران - رهانا
در سال گذشته در ايران دست کم ۲۹۰ مورد اجرای حکم اعدام و در نيمه نخست سال ۱۳۸۹ دست کم ۱۴۷ مورد اعدام در زندان‌ها و شهرهای مختلف ايران صورت گرفته است.

از هشت سال پيش روز دهم اکتبر روز جهانی مبارزه با مجازات اعدام نام گرفته است. ايران يکی از کشورهايی است که بالاترين آمار اجرای حکم اعدام را داشته و تنها کشوری است که اعدام‌هايش را در ملا عام انجام می‌دهد. اين مساله نگرانی جدی خانه حقوق بشر ايران را به عنوان يک نهاد مدافع حقوق بشر به دنبال دارد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com



بر اساس گزارش‌های گردآوری شده در خبرگزاری رهانا، سامانه خبری خانه حقوق بشر ايران، در طول سال ۱۳۸۸ دست کم ۲۹۰ نفر در شهرها و زندان‌های مختلف ايران به پای چوبه‌های دار رفته و حکم آنان اجرا شده است. اين آمار نه تنها در طول سال ۱۳۸۹ کاهش پيدا نکرده است، بلکه با صدور پی در پی اجرای حکم اعدام در شهرهای مختلف ايران و اجرای احکام اعدام در زندان‌ها و ملاء عام و دور نگاه داشتن رسانه‌ها و گروه‌های مدافع حقوق بشر از اخبار، روند صعودی را در پی گرفته است.

گزارش‌های موثقی در رابطه با اجرای اعدام‌های گسترده در زندان‌های مختلف کشور از جمله زندان وکيل‌آباد مشهد و ديگر زندان‌ها در رابطه با اعدام‌هايی که رسانه‌ای نمی‌شوند منتشر شده است.

از ابتدای سال ۱۳۸۹ تا کنون بر اساس گزارش‌های منتشره در زندان‌ها و شهرهای مختلف ايران ۱۴۷ نفر پای چوبه‌های دار رفته‌ و حکم خشونت‌آميز اعدام در مورد آنان اجرا شده است.

جرائم مربوط به مواد مخدر مانند حمل، نگهداری، خريد و فروش و … بيش‌ترين عنوان جرمی هستند که شهروندان را به کام مرگ می‌کشند. از ابتدای سال جاری ۱۰۶ نفر در اين رابطه اعدام شدند. تجاوز به عنف ۱۶ مورد اجرای حکم اعدام، قتل ۸ مورد، آدم‌ربايی ۷، محاربه ۶ و اتهامات سياسی ۴ مورد دليل اجرای حکم اعدام از ابتدای سال جاری بوده است.

استان تهران با ۲۷ مورد اجرای حکم اعدام بالاترين ميزان اعدام را در بين استان‌های ايران در اختيار دارد. اين زندانيان در زندان‌های اوين، رجايی‌شهر و قزل‌حصار کرج اعدام شده‌اند.

خوزستان با ۲۳ مورد، اصفهان با ۲۱ مورد، کرمان با ۱۷ مورد، خراسان شمالی با ۱۵ مورد،، يزد با ۷ مورد، زاهدان با ۸ مورد،آذربايجان شرقی با ۱۰ مورد،گيلان و قم هر کدام با ۵ مورد، خرسانان جنوبی، مازندران و لرستان هر کدام با ۳ مورد و قزوين با ۱ مورد اعدام در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

از ۱۴۷ مورد اعدام اجرا شده در سال ۱۳۸۹ در ايران ۱۸ مورد اجرای حکم در ملاء عام و در برابر انظار عمومی صورت گرفته است.

هم اکنون دو سوم کشورهای عضو سازمان ملل، يعنی ۱۳۰ کشور، ديگر به اعدام دست نمی‌زنند، ولی در ۶۲ کشور همچنان مجازات اعدام صورت می‌گيرد که جمهوری اسلامی ايران يکی از اين کشورها است.

يکی از دلائل اجرای حکم اعدام در ايران نبود مجازات‌های عادلانه به ويژه در مورد قصاص است که خانواده‌های مقتولان به خاطر عدم وجود مجازات متناسب مجبور به تن دادن به قصاص می‌شوند، قوه قضاييه ايران در اين زمينه چه در اجرای قوانين و دستور العمل‌ها و چه در خود مواد قانونی دچار تبعيض و رفتارهای غيرقانونی و خودسرانه و اشکالات بی‌شمار است که به اجرای هر چه بيش‌تر اين حکم دامن می‌زند.

خانه حقوق بشر ايران با ابراز نگرانی از اعدام‌های مخفيانه که در رسانه‌های عمومی منعکس نمی‌شوند، اين تعداد اجرای حکم خشونت‌آميز اعدام را نقض آشکار و بنيادين حقوق بشر می‌داند و از دستگاه قضايی جمهوری اسلامی می‌خواهد که به اجرای احکام ناعادلانه‌ی اعدام در ايران پايان دهد. خانه حقوق بشر ايران خواستار توقف قانونی اجرای حکم اعدام در ايران است.

خانه حقوق بشر ايران

مهر ماه ۱۳۸۹


بر پايه گزارش خانه حقوق بشر ايران در فروردين ماه ۱۳۸۹ اجرای حکم اعدام ۴۰ مورد بوده است.

بر پايه گزارش خانه حقوق بشر ايران در ارديبهشت ماه ۱۳۸۹ اجرای حکم اعدام ۱۸ مورد بوده است.

بر پايه گزارش خرداد ماه خانه حقوق بشر ايران در خرداد ماه ۱۳۸۹ اجرای حکم اعدام ۴۰ مورد بوده است.

بر پايه گزارش خانه حقوق بشر ايران در تير ماه ۱۳۸۹ اجرای حکم اعدام ۱۹ مورد بوده است.

بر پايه گزارش خانه حقوق بشر ايران در مرداد ماه ۱۳۸۹ اجرای حکم اعدام ۲۱ مورد بوده است.

بر پايه گزارش خانه حقوق بشر ايران در شهريور ماه ۱۳۸۹ اجرای حکم اعدام ۲۱ مورد بوده است.

تا تاريخ ۱۵ مهر ماه ۱۳۸۸ دست کم ۱۲ مورد اجرای حکم اعدام صورت گرفته است.