۱۳۸۹ آبان ۲۰, پنجشنبه

20آبان :نسرين ستوده: تا رسيدن به خواسته‌هايم در اعتصاب غذا مي‌مانم

مردمک :همسر نسرين ستوده، وکيل دادگستری و مدافع حقوق زنان و کودکان از ادامه اعتصاب غذای خانم ستوده در زندان خبر داد.

رضا خندان که پس از گذشت دو ماه و نيم از زمان دستگيری خانم ستوده، توانست پنجشنبه 20 آبان ماه برای نخستين بار با او 10 دقيقه ملاقات کابينی داشته باشد، گفت که همسرش قبل از زندان 57 کيلو وزن داشته، اما در مدت بازداشت حدود 13 کيلو لاغر شده است.

به گزارش پايگاه خبری مدرسه فمينيستي، آقای خندان افزود: «ديگر چهره او برايم قابل تشخيص نبود.»

خانم ستوده در ملاقات کابينی خود به همسرش گفته است که در مدت اعتصاب غذا، دو بار زير سرم رفته است.

اين وکيل دادگستری که پيش از اين از سوم مهر تا اول آبان در اعتصاب غذا بود، در ملاقات با همسرش اعلام کرده است که به درخواست دوستان و وکلايش اعتصاب غذای خشک خود را شکسته ولی تا رسيدن به خواسته‌هايش، اعتصاب غذا را به صورتی که فقط از آب استفاده کند، ادامه خواهد داد.

خانم ستوده در اين روز علاوه بر همسرش، خواهر و برادر خود را نيز ملاقات کرده است.

نسرين ستوده که وکالت بسياری از فعالان سياسي، به‌ويژه پس از انتخابات خرداد 1388 را برعهده دارد، از 13 شهريور در پی احضار کتبی به دادسرای اوين بازداشت شد.

دستگيری او موجی از اعتراض‌های نهادها و چهره‌‌های فعال حقوق بشر را به همراه داشت که همگی خواستار آزادی او شدند.

در آخرين واکنش‌ها، روز چهارشنبه 19 آبان ماه، مارکوس لونينگ، مسئول امور حقوق بشر در دولت آلمان، بازداشت اين وکيل دادگستری را نمونه‌ای از «برخورد سيستماتيک دولت ايران با مدافعان حقوق بشر» در ماه‌ها‌ی گذشته توصيف کرد و از جمهوري‌اسلامی خواست که او را آزاد کند.

پيش‌تر هم کمپين بين‌المللی حقوق بشر در ايران، با انتشار بيانيه‏‌ای از کميساريای عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد خواسته بود تا از مقام‌های ايرانی بخواهند سلامتی نسرين ستوده را تضمين و او را آزاد کنند.

شيرين عبادي، برنده جايزه صلح نوبل که از موکلان خانم ستوده بوده است هم از ناوی پيلاي، کميسر عالی حقوق بشر سازمان ملل خواسته است که در خصوص گزارش ها مبنی بر آزار او و ساير وکلای حقوق بشر ايرانی اقدام کند.

به گفته همسر نسرين ستوده، تاکنون سه مقام قضائی و امنيتی قول داده‌اند که او را با «تبديل قرار» آزاد کنند ولی هيچ‏کدام به وعده‌هايشان عمل نکرده‌اند. پيش‌تر آقای خندان گفته بود پرونده همسرش شرايط عادی را طی نمي‌کند.

قرار است خانم ستوده، روز 24 آبان به اتهام «اقدام عليه امنيت ملی»، «اجتماع و تبانی به قصد برهم زدن امنيت ملی» و «همکاری با کانون مدافعان حقوق بشر» محاکمه شود.

اين فعال حقوق زنان و کودکان، برنده جايزه بين‌المللی حقوق بشر از کميته بين‌المللی حقوق بشر ايتاليا در سال 2008 است.